Marketing Społecznościowy

Marketing Społecznościowy, czyli Social Media Marketing, to narzędzie marketingowe, które pozwala zbudować i umocnić wiarygodność promowanych produktów i marek poprzez tworzenie stron, profili w serwisach społecznościowych takich, jak: Facebook, Google+, YouTube. Serwisy te cieszą się bardzo dużą popularnością, odwiedza je więc mnóstwo ludzi. Pomaga to wypromować dany produkt, bądź markę. Klienci mediów z chęcią polecają ciekawe treści swoim znajomym, na temat produktów, usług czy też akcji reklamowych. Marketing społecznościowy pozwala na bliskie więzi konsumenta z marką, poprzez konkursy, aplikacje wizerunkowe, czy w bezpośredniej komunikacji w czasie rzeczywistym. Najpopularniejszym medium społecznościowym jest obecnie Facebook. Marketing ten stawia na koordynowanie działań reklamowych i wizerunkowych, zogniskowanych na oficjalnym profilu marki – fanpage’u (zwanego „likepage”). Social media marketing to jednak nie kampanie na Facebooku, ale przede wszystkim prowadzenie mikroblogów firmowych, czy zamieszczanie materiałów w serwisach video.

Nasze propozycje, jako forma marketingu bezpośredniego, stanowią doskonały sposób na budowanie wizerunku firmy, pozyskanie Klientów i tworzenie z nimi więzi. Postaraj się, aby i Twój produkt, firma a może marka zaistniała w popularnych portalach.

Social Media Marketing (pl. marketing w mediach społecznościowych) – zjawisko polegające na zdobywaniu uwagi, jak też generowaniu ruchu internetowego za pomocą serwisów społecznościowych. Do promocji marki wykorzystuje się takie portale społecznościowe jak: Facebook, Twitter, LinkedIn, Yelp, Youtube oraz blogi. Media społecznościowe odgrywają ostatnio coraz większą rolę w działaniach marketingowych firm, ze względu na fakt, że są łatwo dostępne dla tych, którzy mają dostęp do internetu. Social media marketing pozwala na bezpośredni dostęp do pożądanej grupy docelowej, dodatkowo obniża koszty działań marketingowych.

Social Media Marketing wykorzystuje aktywność Klienta na portalach społecznościowych, odnośnie marki lub produktu. Głównym celem działań z zakresu Social Media Marketing nie jest efekt sprzedażowy, lecz budowanie wizerunku marki. Materiały do kampanii marketingowych tworzy się nie tylko w celu zdobycia uwagi Klienta, a przede wszystkim w celu zachęcenia go do dzielenia się nimi ze znajomymi. Skutkuje to podniesieniem wiarygodności przekazywanej treści, bowiem pochodzi ona z zaufanego źródła.

Narzędzia Social Marketera

Wśród środków, które wykorzystuje się do komunikacji, możemy wymienić strony fanowskie (inaczej fanpage), marketing wirusowy, gry, blogi, czy na przykład filmy wideo.

Facebook

Głównym działaniem z zakresu social marketing na Facebooku, jest stworzenie i zarządzanie fanpagem marki albo firmy.

W ramach aktywności, na profilu udostępnia się zdjęcia, filmy, lub wiadomości tekstowe. Działania mają na celu aktywizację fanów marki, co przekłada się na tworzenie pozytywnego wizerunku firmy. Istnieje możliwość tworzenia specjalnych aplikacji, które pozwalają na rywalizację między fanami, co przekłada się na większe zaangażowanie. Są to działania z pogranicza E-PR, które to powinny być prowadzone równolegle do działań marketingowych.

Do obserwacji Facebooka wykorzystuje się specjalne narzędzia, pozwalające w czasie rzeczywistym monitorować wybrane przez nas frazy. Liczbę użytkowników Facebooka na koniec roku 2012 szacuje się na 1 mld.

Twitter

Umożliwia firmom bezpośredni kontakt z fanami. Przy tworzeniu informacji mamy do wykorzystania 140 znaków, co wymusza tworzenie krótkich, dynamicznych informacji, które mają szansę na ściągnięcie uwagi użytkowników. Wykorzystuje się go również do wstawiania odnośników do innych portali, na których zamieszcza się pozostałą część przekazu marketingowego. Twitter pod koniec roku 2012 osiągnął 200 mln użytkowników.

Pinterest

Jest to serwis społecznościowy bazujący na zdjęciach umieszczanych przez użytkowników, którzy mają możliwość dzielenia się z innymi. Fotografie można grupować w przedziałach zainteresowań. Działania marketingowe na tym serwisie wymuszają przygotowanie treści wizualnych, mających na celu przyciągnięcie uwagi użytkowników.

Blogi

Działalność na blogach można prowadzić w dwojaki sposób. Pierwszym jest stworzenie swojego bloga markowego, na którym opisuje się działania dotyczące marki, wstawia zdjęcia i filmy. Pozwalaj na zamieszczanie dłuższych opisów produktów, jak też artykułów specjalistycznych.

Drugim sposobem na wykorzystanie blogów jest współpraca z blogerami, przy pomocy których organizuje się konkursy dla członków społeczności skupionych wokół ich stron internetowych. Innym typem działania jest wysyłanie swoich produktów do przetestowania i wyrażenia o nich opinii; przy tego typu działaniach trzeba zwrócić uwagę, że nie wszystkie opinie muszą być pozytywne.

YouTube

Strategia prowadzenia działań na YouTubie, skupia się na tworzeniu filmów reklamowych oraz wirusowych. Mają one za zadanie przyciągnięcie widzów, przy czym muszą być interesujące dla użytkownika, ponieważ ma on kontrolę nad tym, co ogląda. Filmy wirusowe na pierwszym miejscu stawiają na rozbawienie lub zaciekawienie użytkownika, dopiero później na promocję marki lub produktu. Są one przeważnie dłuższe niż reklamy telewizyjne z racji braku ograniczenia czasowego, a koszty ograniczają się do budżetu na stworzenie filmu.

Porównanie z tradycyjnymi kampaniami

W odniesieniu do tradycyjnych kampanii reklamowych w Internecie, narzędzia social marketera starają się nie wykorzystywać tradycyjnych środków takich, jak: banery, mailing, reklama kontekstowa, ponieważ są one mało efektywne w tego typu działaniach.

Prowadzenie ich nie jest jednak pozbawione ryzyka ze strony użytkowników. Przy tego typu działalności dochodzi do interakcji z użytkownikami, dzięki czemu tworzy się bliższe z nimi relacje.

Dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych istnieje możliwość obserwowania w czasie rzeczywistym skutków działań reklamowych oraz szybkiego reagowania na pojawiające się zagrożenia. Część działania skupia się nie na sprzedaży produktu, a na przyciągnięciu fanów, którzy w pozytywny sposób będą reagować na działania marketingowe.

Wpadki marketingowe

Mogą one prowadzić do kryzysu wizerunkowego, takiego, jak, na przykład wpadka administratora fanpage firmy Nikon na Facebooku, którego wpis “Fotograf może być najwyżej tak dobry, jak wyposażenie, którego używa, a dobry obiektyw to podstawa dobrych zdjęć! Czy któryś z naszych facebookowych fanów używa jakiegoś obiektywu NIKKOR? Który jest Waszym ulubionym i w jakich sytuacjach z niego korzystacie?” został negatywnie odebrany przez społeczność. Jest to element, który ciężko kontrolować, o czym przekonały się osoby zarządzające fanpagem Orange Polska, zadając pytanie “Czym zaskoczył Cię ostatnio Orange?”, które również zostało negatywnie odebrane przez społeczność, skupioną wokół profilu. Innym przykładem z rynku amerykańskiego była kampania z początku roku 2009, gdy firma Motrin stworzyła kampanię reklamową, wymierzoną w kobiety noszące swoje dzieci w nosidełkach i chustach, co uraziło niektóre z amerykańskich blogerek. Spowodowało to falę czarnego PR, która wymogła na koncernie wycofanie swoich reklam z telewizji, Youtube i prasy.